вторник, 31 мая 2016 г.

На допомогу вчителю

ВЕЛИКА РОЛЬ ГУМОРУ В ЖИТТІ УКРАЇНЦІВ. ЖАНРОВА РІЗНОМАНІТНІСТЬ ГУМОРИСТИЧНИХ ТВОРІВ. Теорія літератури: байка, алегорія.

Л. ГЛІБОВ «Вовк і Кіт»


Мета:          1)Домогтися розуміння учнями ролі гумору в житті українців; виробляти вміння розрізняти жанри гумористичних творів, давати визначення байки, алегорії, акровірша розказати байку «Вовк і Кіт» напам’ять за ролями;
2)розвивати культуру зв'язного мовлення; навички виразного читання, грамотно висловлювати власні думки, судження, логічно й послідовно аргументувати свої міркування;
3) виховувати почуття поваги до видатного українського байкаря Л. Глібова, його творчості; негативне ставлення до несправедливості, злості, хитрості; формувати активну життєву позицію.Тип уроку:      засвоєння нових знань.Обладнання:   портрет Л. Глібова,  учнівські малюнки до байки, підручник.ХІД УРОКУ
I.  Організаційний момент
II.                Актуалізація опорних знань
Бесіда за питаннями:
   Чому і над чим сміється людина?
   Який буває сміх? (Доброзичливий і злий)
   Хто такий Л. Глібов? Що вам відомо про видатного українського
 байкаря, поета?
   Які твори Л. Глібова ви вже знаєте?
III. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація учбової діяльності.
IV. Основний зміст уроку
1. Обговорення афоризмів
- Глібов-творець правдивих перлин української літератури
( І.Франко)
- Гумор є золотими воротами до всього чесного й благородного
( А.Шопенгауер)
2 Міні-лекція. Роль гумору в житті українців
«Треба любити людину. Більше, ніж самого себе. Тільки тоді ти маєш право сміятися. І тоді людина разом з тобою буде сміятися... із себе, із своїх якихось хиб, недоліків», — так зазначав у своєму щоденни­ку Остап Вишня. І дійсно, сміятися треба вміти так, щоб не образити, не поранити людську душу, навіть говорячи про непривабливі речі. Творча натура будь-якого гумориста: пильно підмічати в житті всі нега­разди, вади, болі, пропускати їх крізь своє серце, а потім шукати дотеп­не, влучне слово, щоб дошкульно висміяти чи доброзичливо покепку­вати над ними. Завдання це нелегке: як же треба любити людину, щоб, глузуючи з неї, дбати про її і всієї нації моральне здоров'я!Із сумною іронічною посмішкою розкривають гумористи і менталі­тет українця, його негативні національні риси.Але творче кредо письменника-гумориста — писати щось веселе; тому найвищий гонорар для гумориста — веселий блиск в очах народу.
 2. Жанрова різноманітність гумористичних творів: анекдоти, байки, усмішки, гуморески, співомовки, фейлетони та інші
( ознайомлення   Анекдот— жанр фольклору —коротка жартівлива розповідь про якийсь цікавий життєвий випадокз несподіваним і дотепним закінченням.( вчитель зачитує приклад,при чому кінець анекдоту треба додумати або вгадати)   Байка — невеликий, здебільшого віршований повчально-гуморис­тичний чи сатиричний твір з алегоричним змістом, в якому людське
життя відтворюється або в образах тварин, рослин і речей, або зведене до простих і умовних стосунків.Усмішка — різновид фейлетону та гуморески, введений в українськулітературу Остапом Вишнею.   Гумореска — невеликий віршований, прозовий чи драматичний твірз комічним сюжетом, відмінний від сатиричного хвору легкою, жар­тівливою тональністю.   Співомовка — короткий віршований ліро-епічний твір, часто побудова-'ний на якомусь народному анекдоті, приказці або казковому мотиві.   Фейлетон — художньо-публіцистичний жанр літератури, в основіякого лежать реальні факти, зображені в сатиричному або гуморис­-тичному плані.Алегорія— вид метафори: іномовне зображення предмета чи явищ через інші, подібні до них, з метою наоч­но показати їх суттєві риси. Використовується, як правило, у загадках, байках і відзначається загальнопізнавальним характером. Наприклад, у байках через характери дійових осіб — тварин і звірів — зображено риси людей, їх вдача; назви дійових осіб у таких випадках пишуться з ве­ликої літери: Вовк і Ягня, Лисичка й Журавель.
Особливості байки:
а)  розповідь про подію;
б) невелика кількість дійових осіб;
в) алегорична спрямованість;
г)  повчальна значимість (мораль);
д) складається з двох частин: розповідної та повчальної.
 Теорію ( поняття про байку, особливості байки, акровірш, алегорія) учні записують у робочий зошит.
3. Робота з підручником:
А)( опрацювання теоретичного матеріалу) : с.50-51
Б) Відповідь на питання ( в парах) : ст.51.
В) Словникова робота : ст..44-45
Г)Вправи і завдання: ст..46 ( за варіантами) № 2 ( 1 в.) № 4 ( 2 в.)
4. Виразне читання байки « Вовк і Кіт»  за ролями
Перед  цим повторити засоби виразного читання:
П – пауза( коротка, середня,довга)
І – інтонація ( весела, сумна, улеслива)
Л – логічний наголос
О
Т- темп ( повільний, середній, швидкий)
V.Закріплення вивченого матеріалу
Відповісти на питання:
? Чи потрібен в нашому житті гумор, чому?
?Назвіть жанри гумористичних творів?
? Що називається байкою. Назвіть основні її особливості?
? Який художній прийом характерний саме для байки?
VI . Підсумок уроку

Прийом незакінченого речення:
·         На уроці я дізнався…
·         Новим для мене було…
·         Мені сподобалось…( не сподобалось)
·         Наступного уроку я б хотів…

      VII. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

VIII. Домашнє завдання
1.Запам.теорію( байка, її особливості, алегорія).
2. «7-9»: № 1, №3-вправи і завдання( ст..46)
« 10-12»: придумати коротку байку (10-12 речень.)

Комментариев нет:

Отправить комментарий